Excel har alltid varit ett pålitligt program som jag använt både inom arbete och privat. För såna som jag som älskar siffror och statistik, och att skriva listor, så är Excel ett drömprogram. Excel är både enkelt och komplext på samma gång, det beror helt på vad du ska använda det till och hur pass avancerat eller lätt som du vill att det ska vara.
Jag som har använt Excel i flera år anser mig själv som expert. Därför vill jag gärna få folk att förstå att Excel inte är så svårt och komplicerat som det kan verka – tvärtom! I det här inlägget har jag därför samlat de bästa tips och tricksen för att använda Excel som främst riktar sig mot nybörjare, men som kan användas av alla.
1. Välj alla celler med ett klick
Har du skapat ett exceldokument med hundratals, kanske tusentals, rader av information och du behöver markera alla? Istället för att klicka och scrolla tills du får kramp i fingrarna så kan du markera alla rader genom ett enda klick! Det enda du behöver göra är att klicka på den ljusgråa triangeln som går att hitta längst upp i vänstra hörnet i ditt kalkylblad, och när du har klickat på den så markeras ALL data. Enkelt!
2. Skapa datumfunktioner
Att använda sig av datumfunktioner är perfekt om du till exempel har fakturor som du vill bevaka datum på, eller helt enkelt har andra viktiga datum som du inte har råd att glömma bort. Det du behöver göra är att skriva in förfallodagen i en kolumn och i nästa kolumn kan du få en beräkning av hur många dagar det är kvar. Mer om hur du gör detta och skapar datumfunktioner hittar du här.
3. Ändra storleken på cellerna med ett klick
Inget kan vara mer irriterande än när utrymmet i cellen inte räcker till och man behöver dra i kolumnerna längst upp för att justera storleken … Som tur är så finns det ett sätt att slippa göra detta! Placera musen mellan två kolumner, till exempel D och E, tills du ser en symbol som ser ut som två pilar som pekar åt motsatta håll. Dubbelklicka på linjen som separerar kolumnerna när symbolen dyker upp, och på det sättet så justerar cellerna sig perfekt efter texten.
4. Skapa ett diagram snabbt
Det kan verka jobbigt och svårt att skapa ett diagram i Excel, speciellt om det är första gången. Men du behöver inte göra allt manuellt, utan det finns smarta funktioner som gör detta åt dig. Du behöver bara veta hur du ska göra. På den här sidan hittar du hur man gör ett diagram i Excel.
5. Formatera enheter
Låt säga att du ska göra en budget över alla utgifter till resan till London nästa sommar. Du har redan matat in alla uppgifter i kalkylbladet, men du har glömt att skriva till £. Det känns väldigt jobbigt att behöva skriva in det i alla 50 celler – vad ska du göra? Det enda du behöver göra då är att välja alla kolumner som innehåller de enheter som du vill formatera, och använda ett enkelt kommando: Ctrl + Shift + £. På det sättet så kommer ett £ att hamna framför enheterna.
6. Sortera i en kolumn
Hur du sorterar i en kolumn i Excel är både smidigt och enkelt. Låt säga att du har gjort en lista över vilka filmer som du har sett under fem år, och du vill bara se de filmer som du har sett 2020: ställ markören i den kolumn du vill sortera efter, i det här fallet årtal, tryck på pilen “Filtrera och sortera” och se till att inget annat årtal än 2020 är kryssat.
7. Lägg till mer än en rad eller kolumn
Att lägga till en rad eller kolumn åt gången kan bli väldigt tjatigt efter ett tag. Men det behöver du inte göra, och det här tricket är nästan alldeles för enkelt och du kommer att undra varför du själv inte har kommit på det tidigare. För det enda du behöver göra är att markera de rader eller kolumner som du vill lägga till, sen högerklicka och välj “Insert”. Då kommer exakt likadana och lika många rader och kolumner att läggas till – smart!
8. Hoppa ner en rad i en cell
Du har säkert märkt att om du klicka på “Enter” i en cell i Excel så kommer du inte att hoppa ner en rad som i Word. Istället så hoppar du ner till nästa cell och i det här fallet så vill du faktiskt stanna i den första cellen. Det lätta tricket här är att använda kommandot Alt + Enter och du kommer att hoppa ner en rad i cellen istället för att hoppa ner till nästa cell.
Bildkälla: Techgig.com
Det finns hundratals tricks och funktioner i Excel, och när du väl lär dig några stycken så kommer du upptäcka att Excel är din bästa vän snarare än din fiende. Och vill du inte testa dig fram på egen hand så finns det hur många sidor som helst som tipsar om fler hacks än dessa, bland annat på hur.se.